ALP Proteksi Hukum Pasien Dalam Pelayanan Kesehatan Di Ruang Opname RSUD Dr. Slamet Garut
Proteksi Hukum Pasien Dalam Pelayanan
Abstract
Legal protection is the right to acquire justice, regularity, provision, usefulness and convenience to the rights of individuals or groups in the eyes of the law. This research discusses the protection of the patient's law when receiving health care services in Dr. Slamet Garut Hospital which is studied at the rules of consumer protection and health legislation with the aim to know how the legal protection Patients and their implementation in healthcare services and fulfilling the rights of patients by health and hospital personnel. Techniques used quantitative descriptive, univariate analysis, sample number 97 respondents, data was taken using a question sheet and the results showed that most of the respondents (66.0%) Patient's legal protection is fulfilled and nearly half the respondent (34.0%) Patient legal protection is not met. There should be a strategy or effort from the hospital to further improve the legal protection aspect of the patient in order to obtain appropriate services to the patient, so that the patient's legal protection can be fully fulfilled.
References
Indonesia, K. K. R. (2016) Pedoman Umum Program Indonesia Sehat dengan Pendekatan Keluarga, Sekretariat
Jendral Kementeria Kesehatan RI.
Purdiyani BagianPendidikan Kesehatan dan Ilmu Perilaku, F. (2015) ‘DALAM PENINGKATAN DERAJAT KESEHATAN MASYARAKAT MENUJU MDGs 2015 Di susun oleh : UNIVERSITAS SRIWIJAYA TAHUN 2012’, JURNAL KESEHATAN MASYARAKAT (e-Journal).
Nasution, A. (2017) ‘Sekilas Hukum Perlindungan Konsumen’, Jurnal Hukum & Pembangunan. doi: 10.21143/jhp.vol16.no6.1231.
Ni Luh Gede Yogi Arthani, S.H., M.H., Made Emy Andayani Citra, S.H., M. H. (2013) ‘Perlindungan hukum bagi pasien selaku konsumen jasa pelayanan kesehatan yang mengalami malpraktek’, Jurnal Advokasi FH UNMAS.
Nurdin, M. (2015) PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP PASIEN ATAS KORBAN MALPRAKTEK KEDOKTERAN, Jurnal Hukum Samudra Keadilan.
Nuryaasiinta, C. M. W. (2019) ‘Perlindungan Konsumen Bagi Pasien Selaku Pemanfaat Pelayanan Medis’, Kanun : Jurnal Ilmu Hukum. doi: 10.24815/kanun.v21i1.12812.
Perceka, A. (2018) ‘Hubungan Perencanaan dan Pengarahan Kepala Ruangan
Dengan Motivasi Kerja Perawat di RS Pameungpeuk Garut Tahun 2017’, Jurnal Ilmiah Administrasi Publik. doi: 10.21776/ub.jiap.2018.004.01.9.
Pohan, I. S. (2015) ‘Jaminan Mutu Pelayanan Kesehatan’, in Manajemen Administrasi Rumah Sakit.
Presiden RI (2009) ‘UU RI No 36 Tentang Kesehatan’, UU RI No 36 2009.
Sibarani, S. (2017) ‘ASPEK PERLINDUNGAN HUKUM PASIEN KORBAN MALPRAKTIK DILIHAT DARI SUDUT PANDANG HUKUM DI INDONESIA’, Justitia et Pax. doi: 10.24002/jep.v33i1.1417.
Siringoringo, V. M. P., Hendrawati, D. and Suharto, R. (2017) ‘Pengaturan Perlindungan Hukum Hak-Hak Pasien
Dalam Peraturan Perundang-Undangan Tentang Kesehatan Di Indonesia’, Diponegoro Law Journal.
Syafruddin, S. and Anand, G. (2015) ‘Urgensi Informed Consent terhadap Perlindungan Hak-hak Pasien’, Hasanuddin Law Review. doi: 10.20956/halrev.v1n2.89.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 (2009) Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2009, Tentang Rumah Sakit.
WHO (2010) Health - United Nations Sustainable Development, WHO.
Copyright (c) 2019 Andhika Lungguh Perceka
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.