Hubungan Konsep Diri Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Semeseter 8 Program Studi S1 Keperwatan STIKes Karsa Husada Garut

  • Andhika Lungguh Perceka STIKes Karsa Husada Garut
  • N Ai Erlinawati STIKes Karsa Husada Garut
  • Herlin Rusyani STIKes Karsa Husada Garut
Keywords: Konsep diri, mahasiswa, prestasi akademik

Abstract

Human beings as people of learning become an integral part between education and individuals when studying. Education is the mechanism of all-time learning in which a person resides. In order to create conducive learning environment conditions, so that students are able to improve their competence so that they have self-control, spirituality values, ethics and commendable behavior and skills needed by students themselves and the wider community. The direction of this study is to know the relationship of self-concept with the academic achievement of undergraduate nursing students in the 8th semester of Karsa Husada Garut institute. Study method uses descriptive analytics using cross sectional techniques. This study took a population of 70 people and 70 samples were obtain using total sampling techniques. Information obtained using the Q&A instrument that has been provided, through the documentation in Kes Karsa Husada Garut. The validity test used using the correlation "Pearson Moment Product". This study can be concluded, namely: The proportion of students of level IV S1 nursing shows that the majority have a positive self-concept category mostly have a category of good academic achievement. So that the results of the study prove there is a relationship between self-concept and academic achievement of undergraduate nursing students semester eight of Karsa Husada Garut Instute in 2020.

References

Firman, F. (2018). Kontribusi Konsep Diri Akademik dan Motivasi terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris serta Implikasinya dalam Penyusunan Program Pelayanan Bimbingan dan …. osf.io. https://osf.io/preprints/inarxiv/zbe4p/
Irawan, S. (2017). Pengaruh konsep diri terhadap komunikasi interpersonal mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan. https://ejournal.uksw.edu/scholaria/article/view/712
Marfuati, R. (2019). Hubungan Konsep Diri Dan Persepsi Pola Asuh Authoritative Dengan Kemandirian Belajar Pada Siswa. eprints.mercubuana-yogya.ac.id. http://eprints.mercubuana-yogya.ac.id/4862/
Marsela, R. D., & Supriatna, M. (2019). Konsep Diri: Definisi dan Faktor. Journal of Innovative Counseling: Theory …. http://umtas.ac.id/journal/index.php/innovative_counseling/article/view/567
Masriah, Z., Malay, M. N., & Fitriani, A. (2018). Persepsi Mahasiswa Terhadap Jurusan Di Perguruan Tinggi Dan Konsep Diri Dengan Kesesuaian Minat Memilih Jurusan. ANFUSINA: Journal of Psychology. http://103.88.229.8/index.php/anfusina/article/view/3639
Melliasany, N., & Perceka, A. L. (2021). Tingkat Kecemasan dan Motivasi Belajar Mahasiswa Keperawatan dalam Menghadapi Uji Kompetensi Exit Exam. Jurnal Imiah Pendidikan Dan …. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/view/33407
Perceka, A. L. (2020). Hubungan Motivasi dan Dukungan Keluarga dengan Keinginan Mahasiswa S1 Keperawatan Semester 8 untuk Meneruskan Program Profesi Ners. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JIPP/article/view/23063
Siregar, L. Y. (2021). PERAN ORANGTUA DALAM MENDIDIK ANAK SEJAK USIA DINI DI LINGKUNGAN KELUARGA. BUHUTS AL-ATHFAL: Jurnal Pendidikan Dan Anak …. http://194.31.53.129/index.php/alathfal/article/view/3442
Tanzeh, A., & Arikunto, S. (2020). Metode Penelitian Metode Penelitian. Metode Penelitian.
Wiyani, T. E. K. (2017). Pengaruh Konsep Diri, Kemandirian, Motivasi Dan Lingkungan Belajar Terhadap Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Di Kabupaten Gresik. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jepk/article/view/703
Published
2022-04-06
How to Cite
Perceka, A., Erlinawati, N., & Rusyani, H. (2022). Hubungan Konsep Diri Dengan Prestasi Akademik Mahasiswa Semeseter 8 Program Studi S1 Keperwatan STIKes Karsa Husada Garut. Jurnal Medika Cendikia, 8(2), 66-74. https://doi.org/10.33482/medika.v8i2.170